تست A/B یکی از مهمترین عناصر بهینهسازی نرخ تبدیل است؛ اما تست A/B در بازاریابی چیست و بازاریابان چگونه از آن در راستای افزایش نرخ تبدیل صفحه لندینگ و دستیابی به بازگشت سرمایه استفاده میکنند؟ ما در این مقاله سعی کردیم به این پرسشها پاسخ دهیم و بگوییم ab تستینگ چیست و چرا باید در بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کرد.
فهرست مطالب
تست a/b در دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟
تست A/B در دیجیتال مارکتینگ نوعی تست محتوا است که در آن بازاریابان دو مدل از یک لندینگ یا صفحه وب ایجاد میکنند تا مشخص شود کدام یک در برابر اهداف تعریف شده بازاریابی بهترین عملکرد را دارد.
تست تقسیم (split) یا آزمون تقسیم URL، یک آزمایش محتوایی است که در آن بازاریابان دو لندینگ کاملاً متفاوت را برای گروههای مختلف مشتریان ارائه میدهند، سپس نرخ تبدیلها را اندازهگیری میکنند تا مشخص کنند کدام لندینگ عملکرد بهتری دارد.
اما در تست A/B، بازاریابان دیجیتال از لندینگهای کاملا متفاوت استفاده نمیکنند. در عوض، آنها از تغییرات جزئی در صفحات استفاده میکنند و فقط یک اِلمان را تغییر میدهند، مانند کال تو اکشن، محتوای فروش، رنگ یا موقعیت یک اِلمان در صفحه.
در حالی که تست تقسیم تفاوت عملکرد بین دو صفحه کاملاً متفاوت را اندازهگیری میکند، تست ab سعی میکند با ایجاد تغییرات جزئی در عناصر صفحه و اندازهگیری هرگونه تغییر در کلیکها یا نرخ تبدیلها، عملکرد را بهبود دهد.
برخی از بازاریابان دیجیتال نیز از تستهای چند متغیره برای بهبود عملکرد وب سایت استفاده میکنند. یک تست چند متغیره دقیقا مانند یک A/B تست است، اما به جای تغییر تنها یک عنصر در صفحه، چند اِلمان را تغییر میدهند. این تغییرات را میتوان با روشهای مختلف ترکیب کرد و به کاربران ارائه داد تا مشخص شود کدام ترکیب از تغییرات، بهترین نتایج کمپین را منتج میشود.
5 مورد استفاده از A/B تست
تاکنون، بحث ما در مورد A/B تست در بازاریابی دیجیتال حول لندینگ میچرخید، اما در واقع کاربردهای مختلفی برای تست ab در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در ادامه، برخی از مهمترین موارد استفاده برای A/B تست را بررسی میکنیم و اهمیت آن را برای بازاریابان دیجیتالی که از انواع تاکتیکها و تکنیکهای بازاریابی استفاده میکنند، نشان میدهیم.
بازاریابی ایمیلی
در بازاریابی ایمیلی، بازاریابان دیجیتال میتوانند تست a/b را با ایجاد دو نوع متفاوت از یک ایمیل، ارسال آنها به گروههای مختلف از گیرندگان، و نظارت بر نتایج برای تعیین اینکه کدام نوع ایمیل بهترین پاسخ کلی را ایجاد میکند، به کار گیرند.
طراحی لندینگ
طراحی لندینگ یکی از مهمترین زمینههای کاربردی برای تست A/B در بازاریابی دیجیتال است. مارکترها میتوانند از ابزارهای نرمافزار تست A/B برای تغییر اِلمانهای لندینگ خود، از جمله متن آگهی، متن کال تو اکشن، قرار دادن دکمه، رنگ، طراحی فرم و بسیاری از عناصر دیگر در صفحه استفاده کنند. a/b تست در طراحی لندینگ، بخش مهمی از فرآیند بهینهسازی کمپین در حال انجام برای کمپینهای تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است.
بهینهسازی تبلیغات متنی
A/B تستینگ میتواند برای بهینهسازی تبلیغات متنی که در بالای نتایج جستجوی گوگل به عنوان بخشی از یک کمپین ظاهر میشوند، اعمال شود. تبلیغکنندگان میتوانند با سرفصلهای مختلف، توضیحات مختلف، پسوندهای تبلیغاتی و گزینههای مختلف URL آزمایش کنند تا مشخص کنند کدام نسخه از تبلیغات متنی آنها بیشترین نرخ کلیک را به دست میورد.
بهینهسازی تبلیغات نمایشی
اگر تست A/B میتواند به طور موثر برای تبلیغات متنی اعمال شود، پس در شبکه تبلیغات نمایشی نیز میتوان از آن استفاده کرد. تبلیغات نمایشی حداقل حاوی عناصری مانند تصاویر، لوگوی شرکت، کپی تبلیغاتی و کال تو اکشن هستند. تبلیغکنندگان میتوانند با تست تصاویر مختلف، کپیهای تبلیغاتی، CTA، یا با تغییر موقعیت این عناصر در تبلیغات، یا تغییر رنگ پسزمینه یا رنگ دکمه یک CTA، تغییراتی در تبلیغاتی نمایشی ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید: کال تو اکشن (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟
وبسایتهای تجاری
وبسایتهای تجاری میتوانند A/B تستینگ را برای افزایش نرخ تبدیل در هر مرحله از سفر مشتری پیادهسازی کنند. بازاریابان دیجیتال میتوانند مواردی مانند توضیحات محصول، توصیهها، طراحی صفحه اصلی یا فرآیند پرداخت را تغییر دهند تا انواعی را که تبدیل مشتری را به حداکثر میرسانند شناسایی کنند.
مراحل اجرای فرآیند آزمون ab
فرآیند خاصی که بازاریابان دیجیتال برای تست ab استفاده میکنند بر اساس رسانه بازاریابی انتخابی آنها تغییر میکند. برای مثال، ساخت یک تست A/B برای یک کمپین بازاریابی ایمیلی با ساخت یک تست A/B برای مقایسه عملکرد توضیحات محصول در فروشگاه اینترنتی شما بسیار متفاوت است.
با این حال، تقریباً تمام تستهای A/B از یک فرآیند عمومی پیروی میکنند که در ادامه به آن اشاره میکنیم:
فرصتهای رشد را شناسایی کنید
اولین مرحله در فرآیند ab test شناسایی لندینگ، ایمیل بازاریابی، توضیحات محصول یا هر عنصر خاص دیگری از کمپین بازاریابی شما است که برای بهبود مورد هدف قرار میگیرد. پس از جمع آوردی دادههای بازاریابی باید بررسی کنید تا حوزههایی از کمپین خود را که با آزمایش محتوای تست A/B بهبود مییابند، شناسایی کنید.
به عنوان مثال، میتوانید دادههای Google Analytics را برای صفحات لندینگ در وبسایت خود بررسی کنید تا مشخص کنید کدام یک کمترین نرخ تبدیل را دارند. ممکن است به این نتیجه برسید که صفحه لندینگ با کمترین نرخ تبدیل بهترین فرصت را برای دستیابی به بهبودهای قابل اندازهگیری با کمک تست A/B ارائه میدهد.
یک فرضیه ایجاد کنید
سپس، یک فرضیه ایجاد کنید. فرضیه شما باید یک نوع پیشنهاد جدید از صفحه و اینکه چرا فکر میکنید نتیجه بهتری در آزمایش خواهد داشت را توصیف کند.
به عنوان مثال، میتوانید بگویید به دلیل رنگ نامناسب CTA یا محتوای نامناسب نرخ تبدیل پایین است. اینها همه عناصری هستند که میتوانید تستشان کنید، اما این نکته را بدانید که اصل ab test به این صورت است که تنها یک عنصر در دو صفحه تغییر کند و سپس نتایج و نرخ تبدیل آن را اندازهگیری کنیم.
متغیرها را بسازید
هنگامی که یک فرضیه در مورد عنصر خاصی که میخواهید تست کنید ایجاد کردید، گام بعدی این است که یک نوع متفاوت از همان صفحه تولید کنید که در آزمایش محتوای خود از آن استفاده خواهید کرد.
تست خود را آغاز کنید
هنگامی که متغیرهای خود را آماده کردید و دو صفحه مشابه اما با تغییر یک المان مخصوص را ایجاد کردید، زمان آن رسیده که شروع به اجرا کنید.
اندازهگیری و تحلیل نتایج
این مرحله آخر که مهمترین مرحله نیز به شمار میآید، زمان تحلیل و بررسی نتایج ab test شماست. با استفاده از ابزارهای مختلفی میتوانید بررسی کنید که به طور مثال کدام صفحه لندینگ شما بهترین نرخ تبدیل را داشتهاند یا کدام ایمیل با کدام CTA نرخ تبدیل بهتری را به دست آورده است.
در نتیجه با استفاده از این نتایج میتوانید در کمپینهای بعدی خود یا در طراحیهای بعدی خود از این نتایج استفاده کنید تا در نهایت نرخ تبدیل خود را بهبود دهید.
سخن آخر
در این مقاله به صورت کلی بیان کردیم که تست ab چیست و چرا در بازاریابی اهمیت دارد. همچنین مراحل اجرای a/b test را نیز بیان کردیم. توانایی بررسی و تحلیل نتایح ab تست میتواند جزء نقاط قوت یک کمپانی باشد و ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت شما روانه کند. بنابراین سعی کنید کمپینهای خود را به صورت ab تست برگزار کنید تا بتوانید جامعه وسیعتری از مخاطبان را درگیر کنید و همچنین متوجه شوید مخاطبان شما نسبت به کدام عوامل واکنش بهتری نشان میدهند.
:منابع
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…