زمانی که برای دسترسی به مشتریان از یک پیام بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنید، هدف قرار دادن بازار مناسب با پیام صحیح ضروری است. اگر بازار هدف خود را وسیع در نظر بگیرید، ممکن است برخی از آن‌ها به مشتریان شما تبدیل شوند، اما همچنین ممکن است عده‌ای پیام تبلیغاتی شما را دریافت کنند که علاقه‌ای بخ محصولات و خدمات شما ندارند. بنابراین باید بدانید بخش بندی بازار یا سگمنتیشن چیست تا بتوانید تبلیغات خود را بهینه کنید و از هدررفت مالی جلوگیری کنید.

 

اهمیت سگمنت بندی مشتریان چیست؟

بخش‌بندی بازار می‌تواند به شما کمک کند تا تنها افرادی را هدف قرار دهید که به احتمال زیاد مشتریان راضی شرکت شما یا مصرف‌کنندگان مشتاق محصولات شما هستند. برای تقسیم‌بندی بازار، آن‌ها را به گروه‌هایی تقسیم می‌کنید که ویژگی‌های مشابهی دارند. شما می‌توانید یک گروه را بر اساس تشابه یک یا چند ویژگی بسازید. تقسیم مخاطب به این روش، امکان بازاریابی دقیق‌تر و محتوای شخصی‌سازی شده را فراهم می‌کند.

تقسیم بندی بازار می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان هدف و مشتریان ایده آل خود را بهتر درک کنید. اگر یک بازاریاب هستید، به شما این امکان را می‌دهد تا بازار مناسب محصولات خود را شناسایی کنید و سپس بازاریابی خود را به طور موثرتری پیش ببرید. ناشران تبلیغ نیز می‌توانند از بخش بندی بازار برای ارائه گزینه‌های تبلیغاتی دقیق‌تر و سفارشی کردن محتوای خود برای گروه‌های مختلف مخاطب استفاده کنند.

به طور مثال اگر محصول تولیدی شما غذای حیوانات خانگی است، باید مخاطبان خود را اول از همه بر این اساس که آیا حیوان خانگی دارند یا خیر دسته بندی کنید. و برای دسته بندی دقیق‌تر برای فروش غذای سگ باید افرادی را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید که سگ نگهداری می‌کنند. ممکن است تبلیغ شما برای افرادی که گربه نگهداری می‌کنند مفید و جذاب نباشد.

تقسیم‌بندی بازار این امکان را به شما می‌دهد که به‌جای هدف قرار دادن کل مخاطبان با یک پیام عمومی، محتوای مناسبی را برای افراد مناسب و به روشی صحیح تولید کنید. این کار شانس تعامل افراد با آگهی یا محتوای شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه کمپین‌های کارآمدتر برگزار می‌شود و ROI (بازگشت سرمایه) بهبود می‌یابد.

 

انواع بخش‌بندی بازار یا سگمنتیشن

انواع مختلفی از تقسیم بندی بازار وجود دارد. اما 4 نوع اصلی برای بخش‌بندی بازار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید بخش‌های دیگری را نیز به عنوان زیرمجموعه‌های این تقسیم‌بندی‌ها اضافه کنید.

 

کاستومر سگمنتیشن

 

بخش بندی جمعیتی

تقسیم‌بندی جمعیتی یکی از رایج‌ترین اشکال تقسیم‌بندی است که به تقسیم مخاطبان بر اساس تفاوت‌های قابل مشاهده اشاره دارد. این ویژگی‌ها شامل مواردی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، اندازه خانواده، شغل، سطح تحصیلات، درآمد، نژاد، ملیت و مذهب است.

تقسیم‌بندی بازار بر اساس جمعیت‌شناسی، بنیادی‌ترین شکل تقسیم بندی است. ترکیب تقسیم‌بندی جمعیتی با انواع دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا بازار خود را بیشتر محدود کنید. یکی از مزایای این نوع تقسیم بندی این است که اطلاعات نسبتاً در دسترس است.

برخی از محصولات کاملا برای یک جمعیت خاص تولید می‌شوند. برای مثال، یک شرکت محصولات بهداشتی در زمینه بهداشت شخصی ممکن است دو محصول دئودورانت بسازد؛ یکی با برچسب دئودورانت مردانه و دیگری با برچسب دئودورانت زنانه.

شرکت‌های خودروسازی اغلب مخاطبان خود را بر اساس درآمد تقسیم می‌کنند و برندها و مدل‌های متفاوتی از خودروها را در هر بخش به بازار عرضه می‌کنند. یک شرکت ممکن است یک برند لوکس، یک برند اقتصادی و یک برند میان‌رده داشته باشد.

برای دریافت داده‌های جمعیت‌شناسی نیازی به هزینه‌های گزاف نیست؛ زیرا این داده‌ها را اغلب می‌توان بدون هزینه و آسان به دست آورد. می‌توان به صورت مستقیم از خود مشتریان اطلاعات دریافت کرد، میتوان با کمک اطلاعات موجود از فرد در شبکه‌های اجتماعی کمک گرفت و همچنین می‌توان از اطلاعات سرشماری تا جایی که قانون اجازه دهد، استفاده کرد. سپس با استفاده از پلتفرم مدیریت داده (DMP) باید آن‌ها را دسته‌بندی کرد و در جهت هدفمند سازی کمپین‌ها به کار برد.

 

بخش‌بندی رفتاری

شما همچنین می‌توانید بازار خود را بر اساس رفتارهای مصرف‌کنندگان، به ویژه در مورد محصول خود، تقسیم‌بندی کنید. تقسیم‌بندی مخاطبان بر اساس رفتارهایی که نشان می‌دهند به شما امکان می‌دهد پیام‌هایی تولید کنید که به آن رفتارها پاسخ دهد. بسیاری از اقداماتی که ممکن است به آن‌ها توجه کنید به نحوه تعامل شخصی با محصول، وب‌سایت، اپلیکیشن یا برند شما مربوط می‌شود.

برخی از انواع رفتارهایی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • عادات خرید آنلاین: ممکن است عادات خرید آنلاین کاربران را در همه سایت‌ها در نظر بگیرید، زیرا ممکن است به احتمال خرید آنلاین آن‌ها در وب‌سایت شما مرتبط باشد.
  • اقدامات انجام شده در وب‌سایت: می‌توانید اقداماتی را که کاربران در وب‌سایت شما انجام می‌دهند پیگیری کنید تا نحوه تعامل آن‌ها را بهتر درک کنید. ممکن است به مدت زمان ماندن یک شخص در وب‌سایت، خواندن مقالات تا انتها، انواع محتوایی که روی آنها کلیک می‌کنند و موارد دیگر توجه کنید.
  • مزایای جستجو شده: این مورد به نیازی اشاره دارد که مشتری در تلاش است با خرید یک محصول برآورده کند.
  • میزان استفاده: می‌توانید کاربران را بر اساس میزان استفاده آن‌ها از خدمات شما، دسته بندی کنید. بسته به اینکه شخصی کاربر دائمی یا موقت محصول شما باشد، پیام شما متفاوت خواهد بود.
  • وفاداری: پس از استفاده از یک محصول و بعد از گذشت مدتی وفاداری به برند شکل می‌گیرد. شما می‌توانید مشتریان خود را بر اساس میزان وفاداری آن‌ها به برند خود دسته بندی کنید و پیام‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

داده‌های رفتاری مفید هستند، زیرا مستقیماً به نحوه تعامل شخصی با برند یا محصولات شما مربوط می‌شوند. به همین دلیل، می‌تواند به شما کمک کند که به طور موثرتری برای آن‌ها بازاریابی کنید.

شما می توانید این داده ها را از طریق منابع مختلف از جمله کوکی‌ها جمع‌آوری کنید و در راستای برگزاری کمپین‌های هدفمند به کار ببرید.

 

بخش‌بندی جغرافیایی

تقسیم بندی جغرافیایی، تقسیم بازار بر اساس موقعیت مکانی افراد، یک استراتژی تقسیم‌بندی بنیادی و بسیار مفید است. موقعیت مکانی یک مشتری می‌تواند به شما در درک بهتر نیازهای آن‌ها کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات را برای مکان خاصی ارسال کنید.

انواع مختلفی از تقسیم‌بندی جغرافیایی وجود دارد. اساسی‌ترین آن‌ها، شناسایی کاربران بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها مانند کشور، ایالت، شهرستان و کد پستی است. شما همچنین می‌توانید مصرف‌کنندگان را بر اساس ویژگی‌های منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مانند آب و هوا، تراکم جمعیت و شهری یا روستایی بودن آن، شناسایی کنید.

به طور مثال، اگر در حال تبلیغ یک کسب و کار محلی کوچک هستید، تقسیم بازار بر اساس موقعیت مکانی بسیار مهم است. همچنین اگر منطقه وسیعی را هم هدف قرار می‌دهید می‌تواند این کار برای شما مفید باشد؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد که پیام‌های خود را بر اساس تفاوت‌های منطقه ای در زبان، علایق، هنجارها و سایر ویژگی‌ها و همچنین نیازهای مختلف مردم در مناطق مختلف تنظیم کنید.

ممکن است لازم باشد زبان پیام خود را بسته به منطقه مورد نظر خود تغییر دهید. افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند نیز ممکن است علایق متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، بیسبال در ایالات متحده بسیار محبوب است، در حالی که کریکت در هند محبوبیت بیشتری دارد. اگر در حال بازاریابی تجهیزات ورزشی هستید یا مقالات ورزشی منتشر می‌کنید، باید این ترجیحات مختلف را در نظر بگیرید.

شرکت‌ها همچنین می توانند نیازهای مختلفی را در مناطق مختلف در نظر بگیرند. به عنوان مثال، یک شرکت پوشاک، تبلیغاتی را با لباس‌های گرمتر به افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند نشان می دهد و برعکس آن را برای افرادی که در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند رخ می‌دهد.

 

سگمنت بندی مشتریان چیست

 

بخش‌بندی روان‌شناختی

تقسیم‌بندی روان‌شناختی شبیه به تقسیم‌بندی جمعیتی است، اما با ویژگی‌هایی سروکار دارد که بیشتر ذهنی و عاطفی هستند. مشاهده این ویژگی‌ها ممکن است به آسانی ویژگی‌های جمعیتی نباشد، اما می‌توانند بینش ارزشمندی درباره انگیزه‌ها، ترجیحات و نیازهای مخاطبان به شما بدهند. درک این جنبه‌های مخاطبان می‌تواند به شما کمک کند تا محتوایی ایجاد کنید که برای آن‌ها جذاب‌تر باشد. برخی از نمونه‌های ویژگی‌های روان‌شناختی شامل ویژگی‌های شخصیتی، علایق، باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و سبک زندگی است.

اگر متوجه شدید که اعضای یک بخش جمعیتی به طور متفاوتی به محتوای شما پاسخ می‌دهند، ممکن است بخواهید برخی از اطلاعات روان‌شناختی را هم به تحقیقات خود اضافه کنید. در حالی که آمارهای جمعیتی حقایق اساسی در مورد اینکه چه کسی مخاطب شماست را ارائه می‌دهد، روانشناسی به شما بینشی می‌دهد که چرا مردم تصمیم می‌گیرند محصول شما را بخرند یا نخرند، روی تبلیغ شما کلیک کنند یا آن را نادیده بگیرند.

شما می‌توانید این داده‌ها را مشابه داده‌های جمعیت‌شناختی جمع‌آوری کنید. با کمک نظرسنجی از مشتریان فعلی، توجه به نحوه تعامل افراد با محصولات و وبسایت شما و … می‌توانید بینشی از علایق و ترجیحات مخاطبان خود به دست آورید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بخش‌بندی بازار یا همان سگمنتیشن را به زبانی ساده برای شما بررسی کنیم. برای تبلیغ و معرفی برند و ایجاد وفاداری به برند در مشتریان باید حتما مخاطب هدف خود را خوب بشناسید و آن را درک کنید. با کمک 4 نوع تقسیم بندی اساسی بازار می‌توانید به در درستی از مخاطبان هدف خود برسید و کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت هدفمند پیش ببرید.

 

:منابع

lotame

عضویت در خبرنامه

اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقه‌مندید، ایمیل خود را وارد کنید.

Loading

پست‌های مرتبط

محاسبه نرخ ctr

نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

    نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیک‌های یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…

عملکرد تبلیغات نمایشی

ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی

هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینه‌سازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازه‌گیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…

تبلیغات نمایشی چیست

تبلیغات نمایشی چیست؟

  اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سال‌ها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…