پرسوناها شخصیتهای کهن الگویی هستند که برای نشان دادن انواع مختلف کاربر در یک نگرش جمعیتی هدفمند ایجاد شدهاند؛ یا به عبارتی دیگر مجموعه رفتاری که ممکن است از یک سایت، برند یا محصول به روشی مشابه استفاده کند. پرسونای مخاطب اغلب با بخشبندی بازار ترکیب میشود تا مشتریان خاصی را نشان دهد.
پرسونای خریدار تصویری از مشتری ایده آل شماست. شما باید تا آنجا که میتوانید درباره رفتارها و نگرشهای مشتری ایده آل خود در رابطه با اهدافی که برای استراتژی محتوای خود تعیین کردهاید، بدانید. این کار میتواند به شما کمک کند تا بر ایجاد جذابترین محتوا برای مشتری خود تمرکز کنید.
فهرست مطالب
چرا در مارکتینگ به پرسونای مخاطب نیاز داریم؟
پرسوناها راهی برای در نظر گرفتن اهداف، خواستهها و محدودیتهای مشتریان شما هستند. آنها برای راهنمایی تصمیمگیری در مورد خدمات، محصول، تعامل، ویژگی و طراحی بصری یک وب سایت استفاده میشوند.
آنچه که پرسونای مخاطب در بازاریابی نیست
پرسونای مخاطبان یک کاربر واحد نیستند. آنها نمایشی از اهداف و رفتارهای یک فرد فرضی هستند.
ویژگیهای گروهی از کاربران در بسیاری از موارد در یک توضیح یکی دو صفحهای ثبت میشوند که شامل الگوهای رفتاری، اهداف، مهارتها، نگرشها و چند جزئیات تخیلی است که شخصیت را به یک شخصیت واقعی تبدیل میکند.
مزایای پرسونای مخاطب
- تطابق با کسب و کار برای ارسال پیام بازاریابی و تعریف لید
- درک سازمانی بهتر از خواستههای مشتری
- درک اینکه مشتریان شما زمان خود را اغلب در کجا میگذرانند
- هدفگذاری بهتر محتوا و فرصتهای تبلیغاتی
- فروش با کیفیت بهتر
- برنامههای ساخت لید برای پرسوناهای مختلف
- تجزیه و تحلیلهای هدفمندتر
- مزایای استفاده از پرسونای خریدا
مزایای استفاده از پرسونای خریدار برای اطلاعرسانی در مورد تولید محتوا عبارتند از:
هدفیابی بهبودیافته:
پرسوناها به شما کمک میکنند تا محتوای خود را تنظیم و متمرکز کنید تا از نظر استراتژیک برای هدف قرار دادن مشتریانی که احتمالاً به آن علاقه دارند، قرار گیرد. پرسوناها بینشهای ارزشمندی را ارائه میدهند که میتوانید از آنها برای انتقال پیام خود به مخاطب مناسب در زمان مناسب استفاده کنید. آنها همچنین شما را قادر میسازند تا تحقیقات بازار، تبلیغات هدفمند، تست قابلیت استفاده و تحقیق در مورد کلمات کلیدی را کارآمدتر انجام دهید.
قالب:
پرسوناها اطلاعات و دیدگاهی را که برای تصمیمگیری عینی در مورد نحوه ساخت پیامهای برندتان از طریق قالبهای پرمصرف و پذیرفتهشده مانند ویدیوها، پستهای رسانههای اجتماعی، و مقالات نیاز دارید، در اختیار شما قرار میدهند. این کار به شما این امکان را میدهد محتوای قانع کنندهای ایجاد کنید که نیازهای هر شخصیت را برآورده کند.
اکتشاف:
پرسوناها به شما کمک میکنند تا بینشهایی را در مورد رفتار مخاطبان خود کشف کنید. کجا صحبت میکنند؟ به چه موضوعاتی علاقه دارند؟ اگر محتوای مناسب را در جایی توزیع میکنید که مخاطبان شما قبلاً فعال بودند، میتوانید از رفتارهای آنلاین آنها برای کسب و کار و بازاریابی محتوای خود حداکثر تأثیر را به کار ببرید.
نمونه سوالات برای ایجاد پرسونای مخاطب
- محدوده سنی افراد چیست؟
- سطح تحصیلی این افراد چیست؟
- منافع اجتماعی این افراد چیست؟
- وضعیت شغلی این افراد چگونه است؟
- تجربه کاری معمولی این بخش چیست؟
- در چه رسانهای احتمال دارد وقت بیشتری بگذراند؟ (تلویزیون، اینترنت، فیس بوک، لینک شده، توییتر و غیره)
- سه صفتی که این افراد را توصیف کند چه هستند؟
کاربردهای رایج پرسوناهای مخاطب
- ویژگیها، عملکردها و محتوایی را که باید برای شخصیتهای خاص توسعه دهید، شناسایی کنید.
- هدف بازاریابی مورد انتظار را با مدیران ارشد در میان بگذارید.
- هدایت توسعه محتوا برای حمایت از اهداف مشتری و پاسخ به سوالات رایج آنها.
چگونه پرسوناها به ایجاد محتوای مرتبط کمک میکنند؟
در ابتدایی ترین سطح، پرسوناها به شما این امکان را میدهند که بازاریابی خود را برای بخشهای مختلف مخاطبان خود شخصیسازی کرده یا هدف قرار دهید. برای مثال، بهجای ارسال ایمیلهای یکسان برای همه افراد موجود در پایگاه داده خود، میتوانید بر اساس شخصیت خریدار بخشبندی انجام دهید و پیامهای خود را بر اساس اطلاعاتی که در مورد آن شخصیتهای مختلف میدانید تنظیم کنید.
چگونه پرسونا ایجاد کنید؟
قبل از شروع ایجاد پرسونای مخاطب، مهم است که تا آنجا که میتوانید اطلاعاتی را از پیشینه افراد جمعآوری کنید. سپس با در دست داشتن این اطلاعات، سوالات زیر را از خود بپرسید.
- مشخصات جمعیتی آنها چیست؟
اطلاعات دموگرافیک، نقطهای عالی برای شروع است. به راحتی میتوانید آن را به دست آورید و تصویر واضحی از مشتریان خود را ایجاد کنید. - شغل آنها چیست؟
اگر یک شرکت B2C هستید، این اطلاعات راه دیگری برای درک بهتر نکات ظریف زندگی پرسونای مخاطب شما است. اگر یک شرکت B2B هستید، این بخش از اطلاعات بسیار مهم است. برای مثال، اگر شخصیت شما یک مدیر ارشد باشد و به پیچیدگیهای صنعت شما آشنا باشد، به آموزش کمتری نیاز خواهد داشت. - یک روز از زندگی آنها چگونه است؟
اکنون که ایدهای در مورد برخی از ویژگیهای شخصی کاربران خود دارید، سعی کنید یک روز معمولی در زندگی آنها را کنار هم قرار دهید. آیا آنها زمان بیشتری را در محل کار میگذرانند یا در خانه؟ ترجیح می دهند کجا باشند؟ چه کسانی در زندگی آنها اهمیت بیشتری دارند. - برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستند؟
اهداف آنها چیست؟ با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست آوردید نسبت به چه مواردی ارزش بیشتری قائل هستند؟ از خود بپرسید چه چیزی باعث میشود پرسونای مخاطب شما واقعاً در مورد محصول یا خدمات شما هیجان زده شود. - برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه میکنند؟
برای بازاریابی و فروش به این شخصیتها، باید بدانید که آنها چگونه اطلاعات را مصرف میکنند. اگر آنها جویندگان اطلاعات آنلاین هستند، از چه شبکههای اجتماعی بازدید میکنند؟ به کدام منابع بیشتر اعتماد دارند؟ - آنها به دنبال چه تجربه خریدی هستند؟
تجربه خرید باید با انتظارات پرسونای مخاطب شما مطابقت داشته باشد. آنها انتظار دارند محصول شما چه ویژگیهایی داشته باشد؟ تجربه فروش آنها باید چه حسی داشته باشد؟ - بیشترین اعتراض آنها نسبت به چیست؟
پیشبینی مخالفتهایی که پرسونای مخاطب شما ممکن است داشته باشد میتواند به شما کمک کند تا برای آنها در فرآیند فروش آماده شوید.
منابع:
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…