کمپین تبلیغاتی یک استراتژی خاص طراحی شده است که در رسانههای مختلف به منظور دستیابی به نتایجی مطلوب مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و بهبود ارتباطات در یک بازار خاص انجام میشود. همه این موارد از طریق تبلیغات انجام میشود. بسیاری از کارآفرینان گمان میکنند که اجرای یک کمپین تبلیغاتی به معنای ایجاد یک تبلیغ ساده است؛ اما آنها اشتباه میکنند. به این منظور که تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد، سازماندهی درست از همان ابتدا بسیار مهم است.
فهرست مطالب
طراحی کمپین تبلیغاتی وظیفه کیست؟
اگر قصد راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید، توصیه میکنیم با یک متخصص در رسانهای که به آن علاقه دارید مشورت کنید. پلتفرمهای تبلیغاتی آنلاین که به طور خاص برای بازاریابی دیجیتال طراحی شده اند، بهترین گزینه و بهترین راه برای دستیابی به نتایج دلخواه شما هستند. با استفاده از یک پلتفرم تبلیغاتی میتوانید هم بودجه خود را بهینهتر مصرف کنید و هم به معیارهای ایدهال اجرای کمپینها نزدیک شوید.
چرا کمپین تبلیغاتی اهمیت دارد؟
آنها به رشد کسب و کار شما کمک میکنند. بدون تبلیغات، نمیتوانید محصول فوقالعاده خود را به جهانیان نشان دهید، خدمات خود را تبلیغ کنید، مشتری پیدا کنید و دسترسی خود را گسترش دهید.
کمپینهای تبلیغاتی میتوانند به شما کمک کنند بهترین استراتژیها و موثرترین تاکتیکها را برای کسب و کار خود آشکار کنید. با هر کمپین جدید، باتجربهتر میشوید، بینش ارزشمندی در مورد مخاطبان خود به دست میآورید، اشکالات خود را پیدا میکنید و زمینههای بهبود را شناسایی میکنید.
این کار در صورتی امکانپذیر است که بتوانید اهداف خود را عاقلانه تعیین کنید. در ادامه اهدافی را که میتوانید با کمک کمپینهای تبلیغاتی به دست آورید، بررسی میکنیم.
اهداف کمپینهای تبلیغاتی
یکی از اصلیترین اهداف برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، ایجاد تاثیر در بازار است. در طراحی کمپین تبلیغاتی باید موضوع مشخصی را انتخاب کرده و سپس تمامی اهداف را حول این موضوع تعیین کنید. برای برگزاری یک کمپین موفق، راهبردها و تاکتیکهای مخصوصی را باید دنبال کنید. شما می توانید با یک کمپین تبلیغاتی برنامهریزی شده به اهداف مختلف تجاری برسید. این اهداف عبارتند از:
- افزایش تعامل با مخاطبان
یکی از موثرترین راهها برای ایجاد تعامل با مخاطبان، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی است. با توجه به افزایش روز افزون استفاده از فضای مجازی، برای ایجاد تعامل و تاثیر بر مخاطب میتوان از کمپینهای تبلیغاتی در فضای مجازی استفاده کرد. با توجه به تعدد فضاهای گوناگون مجازی میتوان از راهکارها و روشهای گوناگون و خلاقانهای برای برگزاری کمپینها و افزایش تعامل با مخاطبان استفاده کرد.
- افزایش آگاهی از برند
گاهی اوقات شما نیاز دارید تا برند خود را در میان مردم جا بیندازید و آن را به روشهای گوناگون تبلیغاتی به مخاطبان بشناسانید. برگزاری کمپینهای تبلیغاتی با استفاده از ابزارهای گوناگون تبلیغات، میتواند یکی از بهترین روشها برای شناساندن برند شما باشد. این نوع از تبلیغات میتواند به اقشار مختلف مردم برند شما را بشناساند و مخاطب هدف خود را پیدا کند.
- ارائه ارزش منحصر به فرد برند
گاهی اوقات برند شما یک ارزش افزوده منحصر به فردی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. برای ارائه این ارزش منحصر به فرد و اعلام آن به افراد میتواند از کمپینهای تبلیغاتی کمک گرفت.
- افزایش فروش و سهم بازار
یکی از رایجترین و مهمترین اهداف برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، فروش بیشتر و گرفتن سهم بیشتری از بازار هدف است. کمپینهای تبلیغاتی برای محقق کردن این هدف بسیار کارساز هستند؛ میتوان با استفاده از ابزارها و پلتفرمهای گوناگون تبلیغاتی و با دسترسی به جامعه هدف به این هدف مهم دست یافت.
گامهای راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق
برای اجرای موفق کمپینهای تبلیغاتی، راههای مشخصی را باید سپری کرد تا به هدف رسید. در ادامه مراحل راهاندازی یک کمپین موفق را به ترتیب ارائه میدهیم:
1. برای کمپین تبلیغاتی خود یک هدف تعیین کنید.
به طور معمول، هنگامی که ما در مورد “اهداف” فکر میکنیم، بیشتر مردم تمایل به فروش دارند. اما حقیقت این است که اهداف تبلیغاتی زیادی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد. متداولترین اهداف شامل به دست آوردن مشتریان جدید، ترویج محصولات فعلی و راهاندازی محصولات جدید است. شما همچنین میتوانید یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید که برای بهبود آگاهی از برند شما طراحی شده است. هدف شما هر چه باشد، مهم است که قبل از شروع، آن را شناسایی کنید.
2. جامعه هدف خود را شناسایی کنید.
بخشی از موفقیت یک کمپین، مستقیماً با مخاطبان هدف شما مرتبط است. اگر شما یک بازار هدف یا مخاطب هدفی دارید که به خوبی مشخص شده، رسیدن به اهداف و سنجش آن بسیار آسانتر است. تعریف نکاتی مانند سن، جنس، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علاقهمندیها، عادات و سرگرمیها به شما کمک میکند تا متوجه شوید از طریق استراتژی کمپین تبلیغاتی خود میخواهید بر چه کسی تاثیر بگذارید.
3. مخاطبان هدف خود را تقسیمبندی کنید.
هنگامی که مخاطبان هدف خود را به وضوح مشخص کردید، سپس باید آنها را گروهبندی کنید. آنها را بر اساس محصولات یا خدماتی که میخواهید بفروشید و رفتارهای گوناگون آنها به گروههای مختلفی تقسیم کنید. خود را به جای مشتریان بالقوه خود قرار دهید و سعی کنید آنچه را که باعث علاقه آنها میشود شناسایی کنید. آیا آنچه ارائه میدهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا آنها از برند یا محصول شما آگاه هستند؟ آیا آنها قدرت خرید برای خرید محصول/خدمات شما را با قیمت تعیینشده دارند؟
4. رسانههای تبلیغاتی خود را مشخص کنید.
ابزارهای مفید زیادی در اختیار شماست که میتوانید با استفاده از آنها پیام خود را به مخاطب هدف برسانید. در ادامه انواع مختلف گزینههای تبلیغاتی موجود را بررسی کنیم.
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغات در شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که در شبکههای اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور دارند، تبلیغات کنید. این به معنای باز کردن یک خط ارتباطی است که به شما امکان میدهد به راحتی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. شما میتوانید از پلتفرمهای تبلیغاتی موجود استفاده کنید؛ این پلتفرمها استراتژیهای شخصیسازی شدهای را ارائه میدهند که میزان موفقیت بالایی را به همراه دارد.
- تبلیغات از طریق ایمیل
بازاریابی از طریق ایمیل، یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی است که میتواند در کمپین شما مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از تبلیغات از طریق ایمیل علاوه بر ایجاد لیدهای جدید میتوانید سبب افزایش وفاداری مشتریان فعلی خود شوید. با توجه به آمار موجود، هزینه تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار تا 7 برابر کمتر از یافتن مشتریان جدید است.
- تبلیغات با استفاده از محتوا
با توجه به محبوبیت محتواهای ویدیویی، یکی از راهای عالی برای کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال، ایجاد محتواهای ویدیوئی گوناگون است. با این حال، در مورد اینکه بازاریابی محتوا در واقع چیست، کمی سردرگمی وجود دارد. به گفته مؤسسه بازاریابی محتوا، «بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و مشخص و در نهایت، هدایت اقدام سودآور مشتری متمرکز است.» بنابراین، محتوا نمی تواند منحصراً تبلیغاتی باشد. شما باید به آن ارزش (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، تبلیغات و غیره) نیز اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در اجرای بازاریابی محتوا چهار مرحله وجود دارد: تولید ترافیک، تولید سرنخ، پرورش سرنخ و تولید مشتری.
5. KPIها را دنبال کنید
اندازهگیری و سنجش، در بسیاری از زمینهها اهمیت بسیاری دارد. اما در دنیای تبلیغات کاملاً حیاتی است. اگر نتایج خود را دنبال نکنیم، نمیدانیم چه چیزی خوب پیش میرود یا خوب پیش نمیرود. همچنین نمیتوانیم تشخیص دهیم که کدام بخشها را باید بهبود دهیم. به همین دلیل در یک کمپین تبلیغاتی، معیارها یا همان KPIها باید بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند را تشکیل دهند. تنها راه برای درک کمپین، ردیابی و سنجش معیارها و دادهها است.
منابع:
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…