هدف شبکه تبلیغاتی یا ادنتورک (Ad Network)، ایجاد ارتباط میان تبلیغ کنندگان و ناشران تبلیغ است. یکی از مهمترین وظایف یک شبکه تبلیغاتی، جمعآوری فضاهای تبلیغاتی و تطبیق آنها با اهداف تبلیغ کننده است. اصطلاح شبکه تبلیغاتی اغلب بر “شبکه تبلیغات آنلاین” دلالت دارد؛ زیرا امروزه فضای تبلیغات ناشران و تبلیغ کنندگان اغلب در بستر اینترنت است.
تفاوتی که میان شبکههای تبلیغاتی سنتی و آنلاین وجود دارد، ارائه تبلیغات شبکههای آنلاین از طریق یک سرور تبلیغاتی است. با کمک شبکههای تبلیغاتی میتوان تبلیغاتها را ردیابی کرد و گزارش آنها را به دست آورد؛ این مورد اغلب در رسانههای سنتی امکانپذیر نیست.
فهرست مطالب
شبکههای تبلیغاتی چگونه کار میکنند؟
شبکههای تبلیغاتی به عنوان ابزاری قدرتمند برای تبلیغ کنندگان و ناشران به شمار میآید. اما دقیقا روند کار آنها چگونه است؟
در ابتدا، شبکههای تبلیغاتی یا ادنتورکها تعدادی از ناشران تبلیغ را با موجودیهای در دسترس جمعآوری میکنند. در همین حال، تبلیغ کنندگان با استفاده از پنل شبکه تبلیغاتی، کمپین تبلیغاتی خود را ایجاد میکنند. در هنگام ساخت کمپین، تبلیغ کنندگان میتوانند جزئیات مربوط به کمپین شامل بودجه، مخاطبان هدف و دیگر موارد را مشخص کنند.
ناشران تبلیغات نیز تگهای شبکه تبلیغاتی را روی وبسایت خود نصب میکنند. هنگامی که میان کمپین تبلیغ کننده و ظرفیت در دسترس ناشران تطابقی برقرار شود جزئیات برای ناشر ارسال میشود.
زمانی که تبلیغ روی پلتفرم ناشر قرار میگیرد، تبلیغ کننده میتواند عملکرد کمپین خود را در پنل شبکه تبلیغاتی مشاهده کند. در نهایت میتواند با بررسی گزارشها و نحوه عملکرد کمپین، به نتیجه مطلوبی برسد و کمپینهای آتی را بهتر برگزار کند.
ادورج نیز به عنوان یک شبکه تبلیغاتی یا ادنتورک این امکان را برای کسب و کارها فراهم میآورد تا با ایجاد کمپینهای مختلف تبلیغاتی در پنل، به مخاطبان هدف دسترسی داشته باشید و تبلیغاتی هوشمند اجرا کنید.
شبکه تبلیغاتی یا ادنتورک چگونه برای ناشران و تبلیغ کنندگان سودآور است؟
- ناشران تبلیغات
مهمترین و بارزترین مزیت برای ناشران، ایجاد فرصت فروش تمامی جایگاههای تبلیغاتی است.
- تبلیغ کنندگان
شبکههای تبلیغاتی برای تبلیغ کنندگان دو مزیت اصلی دارد:
- یک تبلیغ کننده میتواند از فضاهای گوناگون تبلیغاتی توسط ناشران مختلف استفاده کند و در نتیجه به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کند.
- تبلیغ کننده تنها با اجرای یک کمپین علاوه بر معرفی توسط ناشران مختلف، میتواند گزارشات را به صورتی کامل و متمرکز هم دریافت کند.
مزایا و معایب ادنتورکها
مزایای استفاده از ادنتورک هم برای ناشران و هم برای تبلیغ کنندگان بسیار زیاد است. ناشران، شبکههای تبلیغاتی را راهی آسان و قابل اعتماد برای فروش موجودی جایگاه تبلیغاتی خود میدانند؛ اگرچه درآمد آن معمولاً کمتر از آن چیزی است که خودشان میتوانستند از فروش فضا به دست آورند.
تبلیغ کنندگان نیز سهولت استفاده را دوست دارند. با حداقل تلاش میتوانند کمپینی را اجرا کنند که گروه خاصی از مصرف کنندگان را در وب سایتهای گوناگون هدف قرار میدهد. شبکههای تبلیغاتی همچنین به دلیل مدلهای پرداخت انعطافپذیر و کارایی هزینهها شناخته میشوند.
مشکلی که برای تبلیغ کنندگان وجود دارد، کنترل محدود آنان بر جایگاههای تبلیغاتی است. ممکن است تبلیغات آنان در جایگاه مناسبی نمایش داده نشود. اما هرچقدر شبکههای تبلیغاتی هدفمندتر و هوشمندتر باشند، در نتیجه اجرای کمپینها نیز هدفمندانهتر شده و مخاطبان واقعی همان محصولات یا خدمات تبلیغات را مشاهده میکنند.
چرا شبکه تبلیغاتی اهمیت دارد؟
شبکه تبلیغاتی یا ادنتورک یک عنصر اساسی کسب درآمد در اکوسیستم تبلیغات است. آنها به عنوان یک واسطه فنی و تجاری بین تبلیغ کنندگان و ناشران عمل میکنند. در سطح فنی، اقداماتی برای طرف عرضه به منظور ارائه موجودی خود و برای طرف تقاضا برای فعال کردن و نظارت بر کمپینها ارائه میشود. از نظر تجاری، شبکههای تبلیغاتی پرداختها و تراکنشها را تسهیل میکنند. بدون راهحلهای شبکه تبلیغاتی برای جلب تقاضا، ناشران باید با هر تبلیغکننده جداگانه معامله کنند.
سخن آخر
یک شبکه تبلیغاتی واسطهای بین ناشران و تبلیغ کنندگان است. این تکنولوژی، مانند بسیاری دیگر از پلتفرمهای تکنولوژی تبلیغاتی، در اواسط دهه 90 ظهور کرد. شبکههای تبلیغاتی از همان ابتدا عملکرد یکسانی را داشتهاند، یعنی به تبلیغکنندگان این امکان را میدهند تا موجودی جایگاه تبلیغاتی را از چندین ناشر خریداری کنند. شبکههای تبلیغاتی میتوانند هم برای ناشران و هم برای تبلیغ کنندگان بسیار با اهمیت باشند و مزایای بسیاری برای هریک دارد. ادنتورک ادورج نیز با ارائه خدمات مختلف تبلیغاتی به کسب و کارها کمک میکند با نمایش تبلیغ خود در پلتفرمهای گوناگون آنلاین، به فروش بیشتر دست یابند.
:منابع
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…