نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود.
به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین 5٪ خواهد بود.
فهرست مطالب
چرا نرخ کلیک مهم است؟
- CTRها روشی ارزشمند برای درک عملکرد تبلیغات هستند. CTR را میتوان برای مقایسه عملکرد دو تبلیغ مشابه و تنها یک عنصر متفاوت با استفاده از خلاقیت تبلیغاتی در تست A/B استفاده کرد و به تشخیص اینکه آیا ویژگیهای خلاقانه خاص باعث افزایش تعاملات میشود یا خیر کمک کرد.
- از CTRها میتوان برای مقایسه عملکرد کانالهای تبلیغاتی مختلف استفاده کرد. مقایسه CTR برای بنرها، تبلیغات بینابینی، ویدئو و انواع دیگر کمپین به تبلیغکننده اجازه میدهد تا اثربخشی آنها را تعیین کند و به تعیین محل سرمایهگذاری بیشتر عملکرد تبلیغات کمک میکند.
- نرخ کلیک همچنین میتواند تا حدی برای بررسی کیفیت کاربر استفاده شود. با گره زدن عملکرد کمپین به رفتار درون برنامهای، یک تبلیغکننده میتواند متوجه شود که آیا CTR بالا لزوماً با افزایش ارزش کاربر مطابقت دارد یا خیر. این کار میتواند به تبلیغکنندگانی که توسط کانالهایی که CTRهای بالایی ارائه میدهند کمک کند تا تشخیص دهند که آیا ترافیک باکیفیت ارائه میکنند یا صرفاً حجم بالایی از کاربران را هدایت میکنند و بر این اساس سرمایهگذاری تبلیغاتی را تنظیم کنند.
توجه داشته باشید که در برخی موارد، CTR بالا همیشه با نرخ تبدیل مطابقت ندارد؛ بنابراین مهم است که KPI خود را تعریف کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک برنامه تجارت الکترونیک دارید و مهمترین کانورژن (تبدیل) شما یک رویداد خرید است. ممکن است در تجزیه و تحلیل خود متوجه شوید که شبکه (الف) دارای CTR 10٪ است در حالی که شبکه (ب) فقط CTR 7٪ دارد. با این حال، شبکه (الف) دارای نرخ تبدیل 5٪ است، در حالی که شبکه (ب) دارای نرخ تبدیل 20٪ است. در این حالت، شبکه (ب) علیرغم داشتن CTR کمتر، ROI بهتری دارد.
نحوه محاسبه نرخ کلیک (ctr)
برای محاسبه نرخ کلیک، تعداد دفعاتی که روی یک تبلیغ کلیک شده است را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل نمایشها تقسیم کنید. سپس آن مقدار را در 100 ضرب کنید تا درصدی بدست آورید که نرخ کلیک است. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین پس از 50000 بار ارائه، 200 بار روی آن کلیک شده باشد، با ضرب آن نتیجه در 100، نرخ کلیک زیر به دست می آید:
0.4٪ = [(200/50000) × 100]
CTR را میتوان برای سنجش موفقیت نتایج جستجوی پرداخت بهازای کلیک (PPC)، CTAها در صفحه فرود، یا لینکها در پستهای وبلاگ و کمپینهای ایمیل استفاده کرد.
نرخ کلیک چه چیزی را نشان میدهد؟
نرخ کلیک میتواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا کارایی انواع کمپینهای بازاریابی آنلاین را اندازهگیری کنند. این سنجش ممکن است با رسانههای مختلف مانند تبلیغات نمایشی، تبلیغات ایمیلی و … استفاده شود.
همچنین میتوان از آن برای اندازهگیری اثربخشی متنهای تبلیغاتی، عناوین و توضیحاتی که ابرداده محتوای آنلاین را تشکیل میدهند، استفاده کرد. از آنجایی که بیشتر وبسایتها برای وادار کردن کاربران به انجام یک اقدام ساخته شدهاند، نرخ کلیک میتواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا بفهمند چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست.
چنین نظارتی به تبلیغکنندگان بینشی در مورد هدف و استدلال فردی که روی یک آگهی آنلاین یا محتوایی کلیک کرده است، ارائه نمیدهد، اما به دلیل راحتی آن، یک استاندارد باقی میماند.
تفاوت بین نرخ کلیک (ctr) و نرخ تبدیل (conversion rate)
نرخ کلیک بالا به این معنی است که تعداد زیادی از کاربران روی یک تبلیغ کلیک میکنند، اما در مورد تعداد فروشهایی که در نهایت منجر به خرید میشود، به تبلیغ دهندگان اطلاع نمیدهد. به همین دلیل، نرخ تبدیل – درصد کلیکهایی که منجر به فروش واقعی میشود – ممکن است معیار مفیدتری برای سنجش موفقیت یک کمپین تبلیغاتی باشد.
CTR خوب چیست؟
CTR بین صنایع مختلف، متفاوت است. برای تعیین اینکه نرخ کلیک خوب برای کسب و کار شما چگونه است، میتوانید با تحقیق در مورد میانگین نرخ کلیک صنعت خود شروع کنید. هنگامی که درک درستی از معیارهای موجود و میانگینهای صنعت پیدا کردید، میتوانید اقداماتی را برای افزایش CTR و رسیدن به اهداف کسب و کار خود آغاز کنید.
4 نکته برای افزایش CTR
هنگام تلاش برای افزایش نرخ کلیک در کانالهای مختلف بازاریابی دیجیتال، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نحوه افزایش CTR بستگی به جایی دارد که میخواهید CTR را افزایش دهید.
به عنوان مثال، اگر CTR پایینی در یک کانال رسانه اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر دارید، در نظر بگیرید که کدام هشتگ میتواند به گسترش دسترسی شما به مخاطبان هدف شما کمک کند. هنگامی که قصد دارید CTR را در یک تبلیغ PPC افزایش دهید، باید به تیتر و متن خود بسیار توجه کنید.
در ادامه چهار نکته وجود دارد که هنگام تلاش برای بهبود CTR باید در نظر بگیرید:
- تیتر و متن را بهینه کنید:
از یک یا دو کلمه کلیدی مهم در عنوان و متن خود استفاده کنید. به احساسات و نیازهای مخاطبان خود توجه کنید: مشکلی را برای آنها حل کنید.
- از CTAها استفاده کنید:
یک کال تو اکشن قانع کننده برای اقدام بنویسید. CTA شما باید دعوت کننده باشد و مخاطبان شما را وادار به کلیک کردن کند.
- از تصاویر استفاده کنید:
استفاده از تصاویر یک راه عالی برای افزایش CTR است. بسته به کانال بازاریابی، انواع مختلف تصاویر ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند. تستهای A/B را با انواع مختلف تصاویر اجرا کنید تا ببینید چه چیزی برای شرکت شما بهترین کارایی را دارد.
- از هشتگها استفاده کنید:
هشتگها در چندین پلتفرم مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین کارایی دارند. درباره هشتگهای پرطرفدار یا پرطرفدار در صنعت خود تحقیق کنید و از هشتگهایی استفاده کنید که با بقیه نسخههای شما مرتبط است تا شانس دیده شدن توسط مخاطبان هدف خود را افزایش دهید.
سخن آخر
نرخ کلیک (ctr) نسبت افرادی را که یک تبلیغ آنلاین (نمایشها) را میبینند و متعاقباً روی آن کلیک میکنند اندازهگیری میکند. نرخ کلیک در تبلیغات برای سنجش اثربخشی یا موفقیت یک کمپین بازاریابی آنلاین استفاده میشود. با فراگیر شدن تبلیغات اینترنتی، نرخ کلیک در طول سالها کاهش یافته است زیرا کاربران به نادیده گرفتن آنها عادت میکنند. اما هنوز هم میتوان با استفاده از روشهای گوناگون نرخ کلیک را بهبود داد.
:منابع
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…
28 تیر 1401
مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی چیست؟
مارکتینگ اتومیشن یک تکنولوژی است که فرآیندهای بازاریابی و کمپینهای چند منظوره را در چندین کانال به طور خودکار مدیریت میکند. با اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها میتوانند مشتریان را با پیامهای خودکار از طریق ایمیل، وب، شبکههای اجتماعی و متن مورد هدف قرار دهند. پیامها به طور خودکار و…