تبلیغات دیجیتال به بازاریابی از طریق کانالهای آنلاین مانند وب سایتها، محتوای جریانی و غیره اشاره دارد. این نوع از تبلیغات فرمتهای رسانهای از جمله متن، تصویر، صدا و ویدئو را در بر میگیرد. این نوع تبلیغات میتوانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری مختلف در قیف بازاریابی، از آگاهی از برند گرفته تا تعامل با مشتری، تا راهاندازی محصولات جدید و افزایش فروش مکرر کمک کنند.
حوزه تبلیغات آنلاین در مقایسه با کانالهای سنتی مانند مجلات، بیلبوردها نسبتاً جدیدتر است. تکامل تبلیغات فقط به شکل ظاهری تبلیغات یا مکان ظاهر شدن آنها نیست، بلکه به نحوه ساخت، فروش و سنجش آنها نیز مربوط میشود.
فهرست مطالب
تفاوت بین تبلیغات دیجیتال و تبلیغات سنتی
تفاوت اصلی بین تبلیغات دیجیتال و تبلیغات سنتی، انعطافپذیری و دقت است. در ادامه این دو ویژگی را دقیقتر شرح میدهیم:
انعطافپذیری
یکی از نمونههای انعطافپذیری این است که تبلیغات آنلاین با چه سرعتی میتواند پخش شود. فرآیند چاپ و توزیع تبلیغات از طریق کانالهای سنتی (ارسال روزنامه، نقاشی یک بیلبورد) میتواند زمان قابل توجهی را ببرد. در مقابل، تبلیغات دیجیتال میتواند زمان بسیار کوتاهتری داشته باشد و تقریباً بلافاصله پس از ایجاد آگهی در یک وبسایت نمایش داده شود. برای تبلیغاتی که به طور خودکار بر اساس یک الگوی استاندارد تولید میشوند، این فرآیند میتواند به معنای واقعی کلمه چند دقیقه طول بکشد.
برخلاف تبلیغات چاپی، که نمیتوان یک آگهی را پس از انتشار تغییر داد، تبلیغات آنلاین حتی پس از اجرای کمپین انعطافپذیر است. بسته به کانال خاص، ممکن است بتوان محتوای خلاقانه، زمان و فرکانس، هدفگذاری و موارد دیگر را تنظیم کرد. این امکان بهینهسازی پس از انتشار را فراهم میکند که در آن میتوانید تنظیمات کمپینهای تبلیغاتی را بر اساس نحوه عملکرد آنها انجام دهید.
تبلیغات آنلاین و دیجیتال از نظر بودجه نیز بسیار انعطافپذیر است. کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال پیچیده و پرمخاطب ممکن است به اندازه تبلیغات سنتی گران باشند، اما تبلیغات دیجیتال برای مشاغل کوچکتر بدون بودجه قابل توجه نیز قابل دسترسی است و ممکن است برای مطابقت با سرمایهگذاری مالی شما افزایش یا کاهش یابد.
دقت، درستی
یکی دیگر از تفاوتهای کلیدی بین تبلیغات دیجیتال و تبلیغات سنتی، دقت است. تبلیغات سنتی در مجلات، تلویزیون یا بیلبوردها به هر کسی که آنها را میبیند میرسد. در مقابل، تبلیغات آنلاین به شما این امکان را میدهد از روشهای مختلف هدفگیری استفاده کنید تا دقیقتر باشید و به مخاطبانی دسترسی پیدا کنید که احتمالا علاقه بیشتری به تبلیغ شما دارند.
به عنوان مثال، اگر تجهیزات در فضای باز میفروشید، ممکن است انتخاب کنید که به مخاطبانی دسترسی پیدا کنید که به پیادهروی علاقهمند هستند، یا خریدارانی را که محصولات شما را مرور کردهاند اما هنوز خریداری نکردهاند، جذب کنید. بسته به قالب، میتوانید تبلیغ خود را محدود به زمانهای خاصی از روز کنید یا مخاطبانی را که قبلاً یک بار تبلیغ شما را مشاهده کردهاند را از دیدن مجدد آن حذف کنید.
چرا تبلیغات آنلاین مهم است؟
دلایل زیادی وجود دارد که تبلیغات دیجیتال بخش مهمی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری است. شاید مهمترین مورد این باشد که مصرف کنندگان زمان بیشتری را از طریق رایانهها، تلفنهای هوشمند و دستگاههای هوشمند خانه خود به اینترنت متصل میکنند. بازاریابی دیجیتال برای شما این امکان را فراهم میکند تا با مخاطبان خود در جایی که هستند ملاقات کنید.
مردم در تمام ساعات روز، در طول انواع فعالیتها، در مورد کالاها و خدماتی که خریداری میکنند، تصمیم میگیرند. با تبلیغات دیجیتال، میتوانید زمانی که مخاطبان در حال جستجوی آنلاین برای خرید محصولات هستند، به آنها دسترسی پیدا کنید. یا زمانی که در حال پخش یک برنامه تلویزیونی، بازدید از یک وب سایت مورد علاقه یا استفاده از رسانههای اجتماعی هستند، به آنها دسترسی پیدا کنید. حتی اگر در آن لحظه خرید شما را انتخاب نکنند، دسترسی به آنها در این زمینههای مختلف میتواند به آنها کمک کند تا بعداً، زمانی که آماده خرید هستند، نام تجاری شما را به خاطر بسپارند.
انواع مختلف تبلیغات دیجیتال چیست؟
انواع مختلفی از قالبهای تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. برخی از رایجترین آنها عبارتند از:
تبلیغات موتور جستجو
تبلیغات جستجو که به آن بازاریابی موتور جستجو (SEM) نیز میگویند، در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر میشود. اینها معمولاً تبلیغات متنی هستند که در بالا یا در کنار نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر میشوند.
تبلیغات نمایشی
تبلیغات نمایشی تبلیغات آنلاینی است که از عناصر متنی و بصری مانند تصویر یا انیمیشن استفاده میکند و میتواند در وب سایتها، برنامهها و دستگاهها ظاهر شود. آنها در کنار محتوای یک وب سایت ظاهر میشوند.
تبلیغات ویدئویی آنلاین
تبلیغات ویدیویی آنلاین تبلیغاتی است که از فرمت ویدیویی استفاده میکند. تبلیغات ویدیویی خارج از جریان در مکانهایی مشابه تبلیغات نمایشی ظاهر میشوند: در وبسایتها، برنامهها و دستگاهها. تبلیغات ویدیویی درون جریانی قبل، حین یا بعد از محتوای ویدیویی ظاهر میشوند.
پخش جریانی تبلیغات رسانهای
این نوع از تبلیغات که به نام OTT نیز شناخته میشوند، نوع خاصی از تبلیغات ویدئویی هستند که در جریان محتوای رسانهای ارائه شده از طریق اینترنت بدون ماهواره یا کابل ظاهر میشوند.
تبلیغات صوتی
در زمینه تبلیغات دیجیتال، تبلیغات صوتی تبلیغاتی است که قبل، در حین یا بعد از محتوای صوتی آنلاین مانند پخش موسیقی یا پادکست پخش میشوند.
تبلیغات رسانههای اجتماعی
تبلیغات رسانههای اجتماعی در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند توییتر یا لینکدین ظاهر میشوند.
تبلیغات آنلاین چگونه کار میکند؟
هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد که “تبلیغات دیجیتال چگونه کار میکند” با طیف گستردهای از فرمتهای تبلیغات دیجیتال، میتوانید تبلیغاتی را بیابید که ایجاد و انتشار آنها ساده است و همچنین تبلیغاتی که به ابزارهای پیچیدهتری نیاز دارند. همچنین انواع تبلیغات برای تمام سطوح بودجه، با مدلهای قیمتگذاری و روشهای هدفگذاری متفاوت وجود دارد.
انتشار تبلیغات دیجیتال
نحوه انتشار تبلیغات دیجیتال بر اساس نوع خاص تبلیغات تعیین میشود. با برخی از انواع تبلیغات میتوانید موجودی تبلیغاتی (فضای تبلیغات در یک وب سایت خاص) را مستقیماً از ناشر خریداری کنید.
میتوانید از یک پلتفرم سمت تقاضا ستفاده کنید، که نرمافزاری است که خرید و مدیریت موجودی تبلیغات دیجیتال را از چندین ناشر خودکار میکند. پلتفرم سمت عرضه یا پلتفرم سمت فروش نرم افزاری است که توسط ناشران برای خودکار کردن فروش و مدیریت موجودی تبلیغاتی خود استفاده میشود.
هزینه تبلیغات دیجیتال
هزینه تبلیغات دیجیتال نیز بسته به قالب آن متفاوت است. نوع متداول قیمتگذاری، هزینه به ازای کلیک (CPC) است که یک مدل قیمتگذاری است که در آن هر بار که شخصی روی تبلیغ شما کلیک میکند، هزینه آن را پرداخت میکنید. نوع دیگر هزینه به ازای هر هزار نمایش است. این یک مدل قیمت گذاری است که در آن شما مبلغ مشخصی را برای 1000 نمایش یا دفعاتی که تبلیغ شما ظاهر میشود، پرداخت میکنید.
همچنین ممکن است با استفاده از مدلهای دیگر، مانند پرداخت هر زمانی که آگهی شما به یک اقدام دلخواه منتهی میشود، هزینه را پرداخت کنید (به عنوان مثال، شخصی در لیست ایمیل شما ثبتنام میکند یا کتاب الکترونیکی شما را دانلود میکند). از آنجایی که تبلیغات دیجیتال را میتوان به روشهای مختلف اندازهگیری کرد – هر چند وقت یکبار یک تبلیغ ظاهر میشود، چقدر کلیک میشود، منجر به فروش میشود و موارد دیگر – قیمت را میتوان با عملکرد مورد نظر تبلیغ تنظیم کرد.
هدفگذاری برای تبلیغات دیجیتال
همانطور که در بالا ذکر شد، تبلیغات دیجیتال بسیار دقیقتر از انواع سنتی تبلیغات است. بسته به نوع تبلیغ، روشهای مختلفی وجود دارد که تبلیغات با مخاطبان مطابقت داده میشود. تبلیغات جستجو برای عبارات جستجوی خاصی هدف قرار میگیرند. همچنین میتوان تبلیغات را بر اساس سیگنالهای خرید مطابقت داد، مانند مخاطبانی که محصولات مرتبط با شما را خریداری کردهاند، یا به نوع محصولی که میفروشید علاقه نشان دادهاند.
نتیجه این توانایی تطبیق قوی این است که مخاطبان میتوانند تبلیغاتی را ببینند که احتمالاً برای آنها مرتبط است. دستیابی به مخاطبان مرتبط، موفقیت تبلیغات دیجیتال شما را افزایش میدهد و شما را از صرف بودجه خود برای ارائه تبلیغات به مخاطبانی که به محصول یا خدمات شما علاقهای ندارند، باز میدارد.
معیارهای تبلیغات دیجیتالی چیست؟
تبلیغات آنلاین را میتوان تقریباً در هر جنبهای از عملکرد اندازهگیری کرد. برای سنجش کمپین تبلیغات دیجیتال خود، ممکن است از این معیارهای تعامل استفاده کنید:
کلیک: چند بار روی تبلیغ شما کلیک شده است
ایمپرشن: چند بار تبلیغ شما ظاهر میشود
نرخ کلیک (CTR): درصد نمایشهایی که منجر به کلیک میشود
دسترسی: تبلیغات شما به چند بیننده نشان داده میشود
نرخ تماشای کامل ویدیو: بینندگانی که تبلیغ ویدیویی شما به آنها نشان داده میشود چند بار کل تبلیغ را تماشا میکنند
معیارهای زیر نتایج کمپین شما را اندازه گیری میکند:
نرخ تبدیل: مشتریان چند بار پس از مشاهده تبلیغ شما، اقدام مورد نظر (کلیک، خرید، اشتراک) را انجام دادند.
فروش منتسب به آگهی: خریدهایی که میتوان آنها را در آگهی شما ردیابی کرد (مدلهای انتساب بر اساس نوع آگهی و خدمات متفاوت است).
بازگشت هزینه تبلیغات: میزان درآمدی که کمپین تبلیغاتی شما نسبت به بودجهای که خرج کردهاید به دست آورده است.
بازگشت سرمایه: چه مقدار سود خالص از کمپین تبلیغاتی خود در رابطه با بودجهای که خرج کرید به دست آوردید.
هزینه فروش تبلیغات: نسبت هزینه تبلیغات به فروش منتسب به تبلیغات
فروش جدید: تعداد خریدهایی که توسط مشتریانی انجام شده است که قبلاً از شما خرید نکرده بودند.
بهترین روشها و نکات برای تبلیغات آنلاین
استراتژی تبلیغات دیجیتال میتواند پیچیده باشد، اما چند روش کلیدی وجود دارد که باید با آنها شروع کنید:
به مخاطب مناسب دست پیدا کنید
از دقت هدف گذاری تبلیغات دیجیتال استفاده کنید، بنابراین به مخاطبان مرتبطی دست پیدا میکنید که احتمال بیشتری دارد آگهی شما را مرتبط بدانند و با آن تعامل برقرار کنند.
عملکرد را پیگیری کنید
معیارهای عملکرد برای تبلیغات دیجیتال را میتوان نزدیکتر به زمان واقعی نسبت به قالبهای تبلیغات سنتی ردیابی کرد. در مورد نحوه عملکرد کمپین تبلیغاتی خود به روز باشید تا بتوانید ببینید چه چیزی کار میکند و چه چیزی خوب نیست و با هزینه تبلیغات خود بتوانید کارآمد باشید.
تست و بهینهسازی کنید
میتوانید تقریباً همه جنبههای تبلیغات دیجیتال را سفارشی کنید، از کپی گرفته تا داراییهای بصری، به بخشهای مخاطب، میزان بودجه و موارد دیگر. بهترین راه برای موفقیت در کمپین تبلیغاتی دیجیتال خود این است که متغیرها را برای به حداکثر رساندن عملکرد آزمایش کنید. بهینهسازی را جزء ضروری اجرای کمپین خود قرار دهید.
معتبر باشید
تبلیغات دیجیتال روز به روز پیچیدهتر میشوند. در عین حال، مخاطب شما نیز همینطور است. مخاطبان آنلاین فهیم هستند؛ بنابراین محتوای تبلیغاتی که تلاش کمی برای آن کرده باشید یا تبلیغات بی ربط، شما را به موفقیت نمیرساند. در همه جنبههای استراتژی تبلیغات دیجیتال خود (داراییهای بصری، پیامهای شما، حتی مخاطبانی که انتخاب میکنید) در مورد آنچه ارائه میدهید معتبر باشید؛ بنابراین میتوانید واقعاً مخاطبان خود را وارد تعامل کنید.
منابع:
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…