در سال‌های اخیر، دیجیتال مارکتینگ خیلی سریع وارد صحنه بازاریابی شده است و تأثیرات آن بسیار زیاد بوده است. بازاریاب‌های سنتی و شرکت‌های قدیمی تلاش کرده‌اند تا با دنیای همیشه در حال تغییر بازاریابی اینترنتی همگام شوند، در حالی که مشتریان، رهبران و مشتریان در این چشم‌انداز جدید ماهرتر شده‌اند. اما شرکت‌ها نمی‌توانند تغییرات در نحوه خرید مردم را نادیده بگیرند و به همین دلیل است که قدم به راه بازاریابی مدرن گذاشته‌اند. دیجیتال مارکتینگ عملی است برای تبلیغ محصولات یا خدمات با کمک دستگاه‌ها و فناوری‌های دیجیتال.

به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی گفته می‌شود که به صورت آنلاین با کمک موبایل، لپ تاپ، اینترنت و غیره انجام می‌شود. اکنون که می‌دانید بازاریابی دیجیتال چیست، پس در ادامه مقاله انواع بازاریابی دیجیتال را نیز می‌شناسیم.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

اگر کامپیوتر یا موبایل هوشمند دارید، بازاریابی دیجیتال را تجربه کرده‌اید. این تجربه می‌تواند شامل دریافت یک ایمیل، یک نتیجه جستجو در هنگام استفاده از Google، یک تبلیغ در فیس بوک، یک پیام متنی ارسال شده به تلفن شما یا یک پست توسط یک اینفلوئنسر در اینستاگرام باشد. همانطور که می‌بینید، بازاریابی اینترنتی یک زمینه گسترده با زمینه‌های تخصصی بسیاری است. با این حال، اشکال اصلی بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

 

1. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو شامل ساختار دقیق و بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت شما برای دستیابی به بهترین جایگاه ممکن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است؛ زمانی که کاربران اینترنت جستجویی را در موتوری مانند گوگل انجام می‌دهند که به کسب و کار شما مرتبط است.

 

2. تبلیغات شبکه اجتماعی پولی و جستجوی پولی

تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شوند، تبلیغات پولی هستند، و تمام آنچه در هنگام وارد کردن یک جستجو در جایگاه اول نمایان می‎شود، تبلیغات جستجوی پولی است. تبلیغ‌کنندگان این تبلیغات پولی را ایجاد می‌کنند و برای موقعیت‌هایی در پلتفرم اجتماعی انتخابی خود یا SERP برای موتور جستجوی انتخابی خود با دیگران رقابت می‌کنند.

 

3. بازاریابی ایمیلی

هر بازاریابی که از طریق ایمیل انجام می‌شود به عنوان بازاریابی ایمیلی شناخته می‌شود و فقط برای خبرنامه‌ها و تخفیف‌ها نیست. تمام تعاملات مرتبط با بازاریابی از طریق ایمیل در این دسته قرار می‌گیرند.

 

4. بازاریابی محتوا

هر تلاشی برای بازاریابی از طریق محتوای آنلاین، بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود (و اغلب از SEO، جستجوی پولی و تبلیغات اجتماعی پولی استفاده می‌کند). به عنوان مثال، انواع محتوای زیر در دسته‌بندی بازاریابی محتوایی قرار می‌گیرند:

  • پست‌های وبلاگ
  • اینفوگرافیک
  • فیلم‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی

 

5. بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ

بازاریابی وابسته نوعی بازاریابی دیجیتال است که در آن شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به وب سایت‌های شخص ثالث دسترسی پیدا می‌کنند. مخاطب هدف وب سایت وابسته در این جنبه از بازاریابی دیجیتال مهم می‌شود. برخی از راه‌های تشویق به شرکت‌های وابسته بر اساس موارد زیر است:

  • ثبت‌نام‌ها
  • ثبت‌نام‌های ایمیل
  • فروش
  • اشتراک

 

6. بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی نوعی بازاریابی دیجیتال است که بر روی دستیابی به مخاطب هدف از طریق دستگاه‌های تلفن همراه متمرکز است. اغلب افراد زمان زیادی را با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه می‌گذرانند و با پیروی از استراتژی‌های بازاریابی ساده، شانس زیادی برای جلب توجه افراد وجود دارد. پوش نوتیفیکیشن‌ها، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، MMS، SMS و خبرنامه‌ها بخشی از بازاریابی موبایلی هستند.

 

7. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عملی است که آگاهی از برند را افزایش می‌دهد و به برندها کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابند. طیف گسترده‌ای از انواع محتوا برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مانند ویدیوها، میم‌ها، پست‌های ثابت، پست‌های پرطرفدار، توصیفات، داستان‌ها و غیره در دسترس هستند. شما قادر خواهید بود ترافیک خوبی ایجاد کنید و هزینه بازاریابی پرداخت شده شما کاهش می یابد.

انواع دیگر بازاریابی دیجیتال شامل اتوماسیون بازاریابی، طراحی، اپلیکیشن‌ها و پیامک‌ها، تجزیه و تحلیل وب و هک رشد است.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در چنین مدت کوتاهی و به دلایل خوبی بسیار محبوب شده است. مشتریان و مصرف کنندگان امروزی زمان زیادی را در فضای آنلاین سپری می‌کنند و انتظار دارند شرکت‌های مورد علاقه آن‌ها نیز در فضای آنلاین حضور داشته باشند.

چشم انداز اینترنت ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما بازاریابی دیجیتال موثر می تواند یک موهبت بزرگ برای کسب و کار شما باشد. با استراتژی و اجرای دقیق، مزایای بازاریابی دیجیتال در تجارت شامل گسترش مخاطبان، دسترسی به مشتریان هدف با قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است.

به این دلایل و به دلایل دیگر، بیش از 60 درصد از بازاریابان تمرکز خود را از بازاریابی سنتی به دیجیتال منتقل کرده‌اند.

 

بازاریابی دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در حالی که مزایای بازاریابی دیجیتال فراوان است، بدانید که هر شکلی از بازاریابی اینترنتی به روش خود عمل می‌کند. منطقی است که شرکت‌ها قبل از تعیین اینکه روی کدام اشکال بازاریابی دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و از کدام پلتفرم‌ها استفاده کنند، تصویری بزرگتر را از کار در حال انجام در ذهن داشته باشند. سپس تعیین کنید که برای بیزینس شما استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه راهی بهترین عملکرد را خواهد داشت.

بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها بسیار کمک می‌کند؛ زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جایی که بودجه آن‌ها اجازه می‌دهد مخاطبان خود را افزایش دهند. از سوی دیگر، بازاریابی اینترنتی به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد که به وضوح بر بازاریابی برای مخاطبان مناسب تمرکز کنند. به عبارت دیگر، یک شرکت ممکن است به مشتریان هدف در صحنه محلی، ملی یا بین‌المللی دست یابد، در حالی که بودجه خود را حفظ می‌کند.

 

تفاوت بین بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

  • بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابی است که می‌تواند در بازاریابی دیجیتال یا سنتی اعمال شود. عملکرد بازاریابی درونگرا مانند آهنربا است. بازاریاب محتوایی را ارائه می‌دهد که برای مخاطب مورد نظر جذاب باشد و مخاطب به میل خود آن را پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، این نوعی از بازاریابی است که به هدف خود تحمیل نمی‌شود.

 

  • بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند درونگرا باشد یا نباشد. اگر محتوای باورنکردنی در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید که خوانندگان را جذب می‌کند و آن‌ها را به مشتری تبدیل می‎‌کند، از یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده می‌کنید. با این حال، اگر تبلیغاتی را در رسانه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو اجرا می‌کنید، بازاریابی خود را به بیننده تحمیل می‌کنید، که یک روش درونگرا نیست.

 

سخن آخر

بیش از یک ربع قرن از ظهور اولین تبلیغات بنری قابل کلیک آنلاین می‌گذرد که توسط یاهو راه‌اندازی شد. با این حال، زمان تغییر کرده است، و این روزها شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک هستند که بر چشم انداز بازاریابی دیجیتال حکومت می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ هرگز ثابت نمی‌ماند. این حوزه‌ای است که همیشه در حال تحول است؛ با روندهای جدید بازاریابی اینترنتی مانند هوش مصنوعی و بازاریابی ویدیویی که با سرعت بالایی در حال رشد هستند. حتی حوزه‌های تثبیت‌شده‌تری مانند SEO همچنان سال به سال تغییر می‌کنند و بازاریابان دیجیتال هرگز نباید از یادگیری دست بکشند.

 

:منبع

simplilearn

عضویت در خبرنامه

اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقه‌مندید، ایمیل خود را وارد کنید.

Loading

پست‌های مرتبط

تبلیغات نمایشی چیست

تبلیغات نمایشی چیست؟

  اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سال‌ها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…

تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چگونه به فروش بهتر کمک می‌کند؟

  وقتی کاربران از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، معمولاً تنها درصد بسیار کمی اقدام مورد نظر شما را انجام می‌دهند. این اتفاق ممکن است به دلایل بسیاری رخ دهد. به عنوان مثال شاید کاربر قصد تحقیق بیشتری راجع به محصول دارد. یا کاربر نتوانسته دقیقا آن‌چه می‌خواهد را در سایت شما پیدا کند. در ادامه…

تبلیغات هدفمند با ادورج

تبلیغات هدفمند با استفاده از ادورج چگونه است؟

  پلتفرم تبلیغاتی ادورج به فروشندگان دیجی‌کالا امکان تبلیغات هدفمند را در دیجی‌کالا می‌دهد. سرویس تبلیغات هدفمند ادورج به دو روش به هدفمند کردن تبلیغات شما کمک می‌کند: 1. انتخاب هوشمند و 2. انتخاب پیشرفته. با انتخاب یکی از این دو روش می‌توانید تبلیغاتی هوشمند اجرا کرده و به مخاطبان هدف خود دسترسی…