آیا قصد دارید بدانید که چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیق بازار استفاده کرد؟ آیا قصد دارید بدانید که چرا مصرفکنندگان محصولات شما را نمیخرند؟ آیا شما علاقهمند به راه اندازی یک لاین محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرفکنندگان شما چه میخواهند؟ برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرفکنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این دادهها را جمعآوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیتهای دیگر در کسب و کار شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخهای مورد نیاز شماست. در این مقاله در مورد تحقیقات بازار، تعریف، مزایا و انواع تحقیقات بازار بحث شده است که به شما در درک این نوع تحقیقات کمک میکند.
فهرست مطالب
تعریف تحقیق بازار
تحقیقات بازار به عنوان فرآیند ارزیابی امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید، از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مصرفکنندگان بالقوه انجام می شود، تعریف میشود. این روش به سازمانها یا کسب و کارها اجازه میدهد تا بازار هدف خود را کشف کنند، نظرات را جمعآوری و مستند کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. تحقیقات بازار میتواند مستقیماً توسط سازمانها یا شرکتها انجام شود یا به آژانسهایی که در این فرآیند تخصص دارند، برونسپاری شود.
فرآیند تحقیق بازار میتواند از طریق استقرار نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه شناخته میشوند، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام شود. هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص و تصمیمگیری در مورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. اطلاعات بهدستآمده از انجام تحقیقات بازار میتواند برای تنظیم فعالیتهای بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویتهای ویژگی/نیاز خدمات (در صورت وجود) مصرفکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
سه هدف کلیدی تحقیقات بازار
یک پروژه تحقیق بازار معمولاً ممکن است 3 نوع هدف مختلف داشته باشد:
- اداری: از طریق برنامهریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی، به توسعه یک شرکت یا کسب و کار کمک میکند و در نتیجه تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده میکند.
- اجتماعی: برآوردن نیازهای خاص مشتری از طریق یک محصول یا خدمات مورد نیاز. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.
- مقرون به صرفه بودن: تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت میتواند در حین ورود به بازار، یا در غیر این صورت معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد و در نتیجه اطمینانی که برای همه اقداماتی که باید اجرا شوند، فراهم میکند.
چرا تحقیقات بازار مهم است؟
انجام تحقیقات یکی از بهترین راههای دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسبوکار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که توضیح میدهد چرا تحقیق بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:
- اطلاعات ارزشمند: اطلاعات و فرصت هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می کند، بنابراین به کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.
- مشتری محوری: به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک میکند. بازاریابی مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آنها به کسب و کارها کمک میکند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین نحو مناسب آنها باشد.
- پیش بینیها: کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان میتوانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیق بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک میکند.
- مزیت رقابتی: پیشی گرفتن از رقبا؛ تحقیقات بازار ابزاری حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی است. کسبوکارها میتوانند استراتژیهای تجاری را طراحی کنند که به آنها کمک کند از رقبای خود جلوتر بمانند.
انواع تحقیقات بازار: روشها و نمونههای تحقیق بازار
خواه یک سازمان یا کسب و کار بخواهد رفتار خرید مصرف کنندگان را بداند یا احتمال پرداخت هزینه مشخصی از سوی مصرف کنندگان برای یک محصول را داشته باشد، تحقیقات بازار به نتیجهگیری معنادار کمک میکند.
بسته به روشها و ابزار مورد نیاز، انواع زیر وجود دارد:
تحقیقات بازار اولیه (ترکیبی از تحقیقات کمی و کیفی)
تحقیقات اولیه بازار فرآیندی است که در آن سازمانها یا کسبوکارها با مصرفکنندگان نهایی در تماس هستند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مربوطه برای جمعآوری دادهها استخدام میکنند. دادههای جمعآوری شده میتواند دادههای کیفی (دادههای غیر عددی) یا دادههای کمی (دادههای عددی یا آماری) باشد.
هنگام انجام تحقیقات اولیه بازار، میتوان دو نوع اطلاعات جمعآوری کرد: اکتشافی و خاص. تحقیق اکتشافی باز است، جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته میشوند، بررسی میشود. در اینجا حجم نمونه محدود به 6 الی 10 عضو است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص، دقیقتر است و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی میشوند، استفاده میشود.
همانطور که قبلا ذکر شد تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحقیقات بازار کیفی و تحقیقات کمی بازار است. مطالعه تحقیقات کیفی بازار شامل دادههای نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار جمعآوری شده از طریق برخی از روشهای تحقیق کیفی رایج مانند موارد زیر است:
- گروههای کانونی: گروه کانونی یکی از روشهای رایج تحقیق کیفی است. گروه تمرکز گروه کوچکی از افراد (6 تا 10) است که معمولاً به نظرسنجیهای آنلاین ارسال شده برای آنها پاسخ میدهند. بهترین بخش در مورد گروه متمرکز این است که اطلاعات را میتوان از راه دور جمعآوری کرد، بدون اینکه شخصاً با اعضای گروه تعامل داشته باشید. با این حال، این روش گرانتری است؛ زیرا برای جمعآوری اطلاعات پیچیده استفاده میشود.
- مصاحبه تک به تک: همانطور که از نام آن پیداست این روش شامل تعامل شخصی در قالب یک مصاحبه است که در آن محقق برای جمعآوری اطلاعات یا دادهها، از پاسخ دهندگان یکسری سوالات میپرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند و به گونهای پرسیده میشوند که پاسخها را تسهیل کنند. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبهگر برای پرسیدن سوالاتی که پاسخها را برمیانگیزد بستگی دارد.
- تحقیق قوم نگاری: این نوع تحقیق عمیق در محیط های طبیعی پاسخگویان انجام می شود. این روش مستلزم این است که مصاحبه کننده خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می تواند یک شهر یا یک روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت های جغرافیایی می تواند مانعی در انجام این نوع تحقیقات باشد. تحقیقات قوم نگاری می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد.
روشهای تحقیق کیفی توسط سازمانها برای انجام تحقیقات بازار ساختاریافته با استفاده از نظرسنجیهای آنلاین و پرسشنامهها برای به دست آوردن بینش آماری برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده میشود. این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام میشد. این کار اکنون به ارسال نظرسنجیهای آنلاین ساختاریافته برای پاسخ دهندگان برای به دست آوردن بینش عملی تبدیل شده است. محققان تمایل دارند از پلتفرمهای نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری برای ساختار و طراحی نظرسنجی خود برای برانگیختن حداکثر پاسخ از پاسخ دهندگان استفاده کنند. از طریق یک مکانیسم ساختار یافته، دادهها به راحتی جمعآوری و گزارش میشوند و میتوان با تمام اطلاعاتی که دست اول در دسترس قرار میگیرد، اقدامات لازم را انجام داد.
تحقیقات بازار ثانویه
تحقیقات ثانویه از اطلاعاتی استفاده میکند که توسط منابع خارجی مانند سازمانهای دولتی، رسانهها، اتاقهای بازرگانی و غیره سازماندهی شده است. این اطلاعات در روزنامه، مجلات، کتابها، وب سایت شرکت، سازمانهای دولتی و غیر دولتی رایگان و غیره منتشر میشود. منبع ثانویه از موارد زیر استفاده میکند:
- منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه، روشی عالی برای جمعآوری اطلاعات رایگان هستند. کتابخانههای دولتی معمولاً خدمات رایگان ارائه میدهند و یک محقق میتواند اطلاعات موجود را مستند کند.
- منابع تجاری: منابع تجاری اگرچه قابل اعتماد هستند، اما گران میباشند. روزنامههای محلی، مجلات و رسانههای تلویزیونی منابع تجاری عالی برای جمعآوری اطلاعات هستند.
- مؤسسات آموزشی: اگرچه منبع بسیار محبوبی برای جمعآوری اطلاعات نیستند، اما اکثر دانشگاهها و مؤسسات آموزشی منبع غنی اطلاعات هستند زیرا پروژههای تحقیقاتی زیادی در آنجا نسبت به هر بخش تجاری انجام میشود.
:منابع
فهرست مطالب
اشتراکگذاری:
عضویت در خبرنامه
اگر به مطالب جدید در حوزه تبلیغات هوشمند علاقهمندید، ایمیل خود را وارد کنید.
پستهای مرتبط
31 شهریور 1401
نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه میشود؟
نرخ کلیک (ctr) نسبت کلیک به نمایش در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR با در نظر گرفتن تعداد کلیکهای یک کمپین تبلیغاتی، تقسیم آن بر نمایش کلی و سپس بیان رقم حاصل بر حسب درصد محاسبه میشود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کند که 10000 بازدید و 500 ایجاد کند، CTR آن کمپین…
29 شهریور 1401
ارزیابی عملکرد تبلیغات نمایشی
هنگامی که کمپین نمایشی خود را بهینهسازی کرده و منتشر کردید، اهمیت بسیاری دارد که عملکرد آن را در حالی که در حال اجراست، اندازهگیری کنید. معیارهای سنجش تبلیغات نمایشی، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و اینکه آیا تبلیغ شما برای کسب و کار شما سبب ایجاد درآمد شده است یا خیر را…
13 شهریور 1401
تبلیغات نمایشی چیست؟
اولین تبلیغ بنری در وب در سال 1994 ظاهر شد و یک تبلیغ در قاب مستطیلی کوچک برای AT&T در وبسایت wired.com بود. از آن زمان تا سالها بعد، اصول تبلیغات نمایشی تا حد زیادی ثابت باقی ماند. تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، شامل بنری در یک وبسایت است که از دیگر اجزای وبسایت متمایز است و کاملاً…
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم