برای ساخت کمپین پیامکی جدید، ابتدا روی گزینه کمپین در منو کلیک کنید. در صفحه جدید، فهرست کمپینها را مشاهده میکنید که تمامی کمپینهای شما در این فهرست قرار میگیرند. در این قسمت نام کمپین، نوع کمپین، دوره اجرا، وضعیت و عملیات را مشاهده میکنید.
برای ساخت کمپین روی دکمه “ساخت کمپین جدید” در قسمت بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و مراحل زیر را گامبهگام انجام دهید:
انتخاب نوع کمپین
نوع کمپین درخواستی خود را از میان انواع کمپینها مشخص کنید. برای ساخت کمپین پیامکی، گزینه کمپین پیامکی هدفمند را انتخاب کنید.
ساخت گروه هدف
در مرحله بعد باید گروه هدف خود را مشخص کنید. به این منظور روی فیلد دستهبندی کلیک کنید و یکی از دستهبندیهای مورد نظر خود را از این فهرست انتخاب کنید. (این موارد با توجه به دستهبندیهایی که در آنها در دیجیکالا محصولات فعال دارید نمایش داده میشوند.)
ویژگی الزامی – دستهبندی
یکی از دستهبندیهای مورد نظر را از فهرست خود انتخاب کنید. این دستهبندی به این معنی است که گروهی از افرادی که به محصولات مرتبط با دستهبندی انتخابی شما علاقهمند هستند، هدف قرار داده میشوند. دستهبندیها با توجه به دستهبندیهای محصولات فعال شما در دیجیکالا است. حال پس از انتخاب دستهبندی مورد نظر، گروهی از افرادی که به محصولات مرتبط با دستهبندی انتخابی شما علاقهمند هستند، مورد هدف قرار میگیرند.
با کلیک بر دکمه افزودن ویژگی میتوانید ویژگیهای اختیاری به مخاطبان هدف خود اضافه کنید؛ این ویژگیها شامل مواردی چون دستگاه کاربر، مبلغ سبد خرید و .. هستند که در ادامه توضیح داده شده است.
دستگاه کاربر
در این بخش نوع دستگاه کاربر را میتوانید انتخاب کنید. این کار به این معنی است که کمپین شما فقط برای آن دسته از افرادی که دارای دستگاه خاصی هستند، ایجاد شود. برای مثال با انتخاب دستگاه اندروید، تنها افرادی که دارای تلفن همراه با سیستم عامل اندروید هستند پیامک شما را دریافت میکنند.
مبلغ سبد خرید
برای استفاده از این ویژگی باید حداقل و حداکثر مبلغ سبد خرید کاربران را مشخص کنید. این کار به این معنی است که کاربرانی که مبلغ سبد خریدشان در بازه مبلغ انتخابی شما باشد افرادی هستند که پیامک شما را دریافت میکنند. برای مثال، میتوانید مبلغ سبد خرید کاربران هدف خود را از بازه 10 هزار ریال تا 1 میلیون ریال تعیین کنید.
وفاداری کاربر
این ویژگی، شامل 3 دسته است: مشتاق خرید با تخفیف، مشتریان همیشگی و مشتریان وفادار، که میتوانید کمپین را برای هر کدام از دسته افراد مورد نظرتان اجرا کنید. هرکدام از این گروهها میتواند برای شما مخاطبان خاصی را هدف قرار دهد. برای مثال، دسته مشتاق خرید با تخفیف افرادی هستند که به دنبال خرید محصول شما بودهاند و با دادن تخفیف به آنها میتوانید محصول خود را به فروش برسانید. مشتریان وفادار و همیشگی هم مخاطبان مناسبی برای فروش بیشتر هستند.
- مشتاق خرید با تخفیف: افرادی که به تازگی خرید نکردهاند، اما با تخفیف ویژه اقدام به خرید میکنند.
- مشتریان همیشگی: مشتریان دیجیکالا که همیشه با مبالغ بالا خرید میکنند.
- مشتریان وفادار: مشتریان دیجیکالا که همیشه خرید میکنند و به تبلیغات پاسخ میدهند.
تاریخ آخرین خرید
با انتخاب بازه زمانی برای تاریخ آخرین خرید، میتوانید تنها دستهای از افراد را انتخاب کنید که آخرین خریدشان از دیجیکالا در آن بازه زمانی بوده است.
- دقت کنید که ویژگیهای اختیاری، گروه هدف شما را کوچک میکند و ممکن است با انتخاب ویژگیهای زیاد با خطای هدفگیری مواجه شوید؛ یعنی افرادی که مورد نظر شما هستند نمونه بسیار کوچکی از افراد بودهاند. در صورت مواجه با خطای هدفگیری باید برخی از ویژگیهای گروه هدف را حذف یا ویرایش کنید.
تنظیمات کمپین
در این قسمت وارد تنظیمات کمپین خود شوید. در ابتدا نام کمپین خود را مشخص کنید. این نام باید یکتا باشد. همچنین میتوانید توضیحاتی برای کمپین خود در این قسمت اضافه کنید. در ادامه متن ارسالی خود را با توجه به گزینههای موجود انتخاب کنید.
در قسمت بعد، روزهای هفته به همراه ظرفیت در دسترس آن روز وجود دارد. یکی از روزها را انتخاب کنید.
- دقت کنید کمپینهای پیامکی را حداقل باید از یک روز قبل تعریف کنید و امکان ساخت کمپین پیامکی و اجرای آن برای همان روز وجود ندارد.
پس از انتخاب روز مورد نظر برای اجرای کمپین، ساعت دقیق اجرای کمپین نیز قابل تنظیم است.
پس از تنظیم روز و ساعت اجرای کمپین، هزینه ارسال هر پیامک را مشاهده میکنید که توسط دیجیکالا تعیین میشود و قابل ویرایش نیست. هزینه ارسال هر پیامک معمولا در روزهای مختلف، متفاوت است. زمانی که روز ارسال پیامک را مشخص کردید، حداکثر ظرفیت قابل دسترس در آن روز به شما نمایش داده میشود. در قسمت رزرو وضعیت، تعداد پیامکهای درخواستی خود را با توجه به حداکثر ظرفیت وارد کنید. در ادامه با توجه به ظرفیت انتخابی و قیمت هر پیامک، هزینه کمپین شما نمایش داده میشود.
در مرحله بعد باید روز ارسال پیامک را مشخص کنید. شما میتوانید تا یک هفته آینده با توجه به ظرفیت و هزینه موجود، روز اجرای کمپین خود را انتخاب کنید. همچنین میتوانید ساعت ارسال پیامکهای خود را نیز تعیین کنید.
در مرحله آخر، با توجه به ظرفیت قابل دسترس، تعداد مورد نظر خود را رزرو کنید.
انتخاب این عدد به این معناست که پیامکهای شما به این تعداد از مشتریان دیجیکالا ارسال خواهد شد. در نهایت هزینه کمپین با توجه به تعداد و هزینه پیامک به صورت خودکار برای شما محاسبه میشود.
سپس با انتخاب دکمه “ادامه” به مرحله بعد بروید.
توجه داشته باشید که ممکن است به دلایل مختلفی تمامی پیامکها ارسال نشوند. شما کیف پول خود را به اندازه هزینه کمپین شارژ میکنید، اما پس از اتمام کمپین مبلغ باقیمانده که به دلیل عدم دریافت برخی از پیامکها میباشد به کیف پول شما باز میگردد.
شارژ کیف پول
با انتخاب دکمه “ادامه” در صورتی که موجودی کیف پول شما صفر باشد، پنجره جدیدی را مشاهده میکنید که میتوانید در آن مبلغ هزینه کمپین/ شارژ کیف پول را انتخاب کرده و به درگاه پرداخت منتقل شوید.
پس از انجام عملیات پرداخت در درگاه بانکی و بازگشت به پنل، کیف پول شما شارژ میشود.
در صورتی که کیف پول شما دارای موجودی کافی باشد، بدون انتقال به درگاه پرداخت میتوانید کمپین خود را منتشر کنید. همچنین در صورتی که کیف پول شما به اندازه کافی موجودی نداشته باشد، میتوانید با انتخاب مابقی مبلغ، کیف پول خود را به اندازه مورد نیاز شارژ کنید (مطابق شکل زیر).
پس از تکمیل پرداخت، دکمه “تکمیل خرید و انتقال به پنل” را انتخاب کرده و دوباره به پنل اصلی برگردید.
در صورت پرداخت ناموفق، به پنل بازگردید و دوباره تلاش کنید.
پیش نمایش و انتشار
در این مرحله به بخش پیش نمایش و انتشار وارد میشوید. در این قسمت، مشخصات کمپین خود را مرور کنید و در صورتی که نیاز به تغییر ندارد با اعلام موافقت با قوانین و شرایط استفاده از کمپینهای پیامکی، با کلیک روی دکمه انتشار کمپین، کمپین خود را منتشر کنید. اکنون کمپین جدید خود را میتوانید در فهرست کمپینها مشاهده کنید.
منتشر کردن کمپینهای پیشنویس:
در صورتی که نتوانستید مراحل کمپین را مشابه گامهای ذکر شده در بخش “ساخت کمپین پیامکی جدید” تا انتها پیش بروید، اما پارامترهای کمپین را تنظیم کردهاید، کمپین شما در حالت پیشنویس یا پرداختنشده در فهرست کمپینها ذخیره میشود.
برای مشاهده فهرست کمپینها از منوی سمت راست گزینه “کمپین” را انتخاب کنید. در فهرست کمپینها، ستون وضعیت میتوانید وضعیت کمپین خود را مشاهده کنید و با کلیک روی عملیات برای هر ردیف میتوانید وارد مراحل ویرایش، فعال کردن مجدد یا انصراف شوید.
در کمپینهای پیامکی، به سبب آن که ممکن است در هر لحظه اندازه گروه مشتریان انتخاب شده تغییر کند یا سایر فروشندگان دیجیکالا ظرفیت ارسال پیامک را در روز مورد نظر شما پر کنند، نمیتوانید تنها با یک دکمه کمپین خود را فعال کنید؛ و به این دلیل وارد فرایند ویرایش کمپین میشوید.
همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، در مرحله اول وارد انتخاب گروه مشتریان هدف از دستهبندی انتخابشده میشوید که قابل ویرایش نیست. این به آن معناست که شما تنها میتوانید این کمپین را بر روی این دستهبندی منتشر کنید.
در مرحله بعد میتوانید برخی پارامترها را تغییر دهید: متن ارسالی، روز و ساعت ارسال پیامک و همچنین ظرفیت رزرو شده. تنها پارامتر غیرقابل تغییر در این مرحله نام کمپین است.
سپس با انتخاب دکمه “ادامه” به بخش بعد منتقل میشوید. در این مرحله نیز در صورتی که کیف پول شما به اندازه کافی موجودی داشته باشد میتوانید کمپین خود را منتشر کنید و در غیر این صورت به درگاه پرداخت منتقل میشوید.
در نهایت، مجدداً به صفحه انتشار کمپین منتقل میشوید و با انتخاب دکمه “انتشار کمپین”، کمپین شما منتشر شده و در فهرست کمپینها قرار میگیرد.